U zoekt een loodgieter. Even Googlen en u wordt overdonderd met zoekresultaten. Wat nu? De eerste de beste aanklikken en bellen? Of even wat dieper zoeken? Hieronder gaan we in op een aantal zaken die van belang zijn bij het zoeken naar een loodgieter.

Loodgieter gezocht, maar dan wel graag de goede keuze gemaakt

Het zal u niet verwonderen, er zijn goede en slechte loodgieters. Daarin is onze beroepsgroep geen uitzondering op andere branches. Nu gaan we hier niet bepalen welke loodgieter beter of slechter is, maar we gaan wel in op zaken die u wel op voorhand kunt meenemen in uw keuze.

Verder gaan er nogal wat verhalen de ronde over loodgieters. Ze zouden het allemaal te druk hebben zodat ze u als klant lang laten wachten en als ze dan eindelijk komen zijn ze duur en verrichten ze maar half werk. Dat is een vooroordeel wat al lang aan onze beroepsgroep kleeft. Is het waar? Helaas wel soms, maar gelukkig vaker niet dan wel.

Hoe kunt u op voorhand beoordelen of u de juiste loodgieter kiest?

Een loodgieter wordt vaak pas ingehuurd als er zich een probleem voordoet. Dat is niet altijd het geval, de meeste loodgieters (zoals wij) staan ook voor u klaar bij renovaties van badkamers of het installeren van nieuwe CV installaties. Maar vaak gaat het toch om een acuut probleem zoals een verstopte afvoer of riool, een daklekkage of een verwarmingsketel die het ineens niet meer doet.

De meeste mensen hebben geen vast adres voor een loodgieter en gaan op het moment dat het probleem zich openbaart op zoek naar een loodgieter. Die zoektocht begint bijna altijd online. U tikt iets in als “loodgieter gezocht” bij Google en u krijgt direct een overzicht van advertenties en zoekresultaten die verwijzen naar een website van dat loodgietersbedrijf. En dan begint het! Hoe bepaalt u dan wie voor u de juiste loodgieter is? We hebben een aantal tips voor u op een rij gezet.

Tip 1: Zoek naar referenties en uitgevoerde werken

Een goed loodgietersbedrijf is trots op het uitgevoerde werk. Soms worden enkele praktijkcases beschreven, anderen geven een overzicht van een grote variëteit aan uitgevoerde werken (zoals wij dat hier doen). Toch kom je veel websites van loodgieters tegen die niets laten zien van hun werk. Dat kan komen omdat ze de website gewoon niet zo belangrijk vinden, maar het kan ook komen omdat men nog niet veel werken heeft uitgevoerd.

Nog belangrijker: het zou kunnen zijn dat de website waarop u terecht komt niet van een loodgietersbedrijf is maar van een zogenaamde lead generator. We komen daar later nog op terug. Voorbeelden uit de praktijk laten zien dat u met een echt loodgietersbedrijf te maken heeft wat diverse klussen kan uitvoeren en trots is op haar werk.

Tip 2: Zoek naar prijzen en kosten van loodgieterswerk

Openheid, eerlijkheid en duidelijkheid, dat is waar u naar op zoek bent bij een loodgieter. Natuurlijk wilt u graag op voorhand weten waar u qua kosten en prijzen aan toe bent. Dat is niet makkelijk, dat geven we direct toe. Elk werk is weer anders, we erkennen dat. Toch kun je als loodgietersbedrijf best een aantal standaardprijzen of indicatieprijzen noemen.

Wij hebben bewust daarvoor gekozen. Zo weet u al op voorhand waar u ongeveer aan toe bent. Moet u oppassen bij die loodgietersbedrijven die dat niet op hun website vermelden? Niet persé, maar we kunnen het wel omdraaien. Die loodgieters die hun prijzen wel benoemen hebben toch een streepje voor wat duidelijkheid en openheid betreft.

Tip 3: Zoek naar het verzorgingsgebied van de loodgieter

Wanneer u intikt “loodgieter gezocht” bedoelt u eigenlijk “loodgieter gezocht in mijn regio”. Eigenlijk zijn er geen loodgietersbedrijven actief die door het gehele land werkzaam zijn. Sommige websites stralen dit wel uit. Pas dan op, dan gaat het vaak om lead generator websites die zelf hun handen niet vuil maken. Het kunnen ook loodgietersbedrijven zijn die werk buiten hun regio weer uitbesteden aan samenwerkende loodgietersbedrijven uit die regio. Dat kan weer een prijsopdrijvend effect hebben (want dan moeten er meer monden gevoed worden). Ons loodgietersbedrijf is werkzaam in de gehele provincie Utrecht, we zijn daar overal duidelijk in. In onze gehele website stralen we dat uit. Dat is logisch, buiten een bepaalde regio zijn we te lang onderweg om een goede service voor een scherpe prijs te bieden. Let daar dus op!

Tip 4: Zoek naar de specialisaties

Een loodgieter is per definitie al een ruim inzetbare vakman (of vakvrouw). Toch wil dat niet zeggen dat u voor elke klus bij elke loodgieter aan het juiste adres bent. Er zijn loodgietersbedrijven die zich alleen richten op het ontstoppen van riolen en afvoeren, er zijn ook specialisten die alleen dakwerken uitvoeren. Ons loodgietersbedrijf is een echt all-round loodgietersbedrijf wat thuis is in de wereld van verstopte afvoeren en riolen, verwarming, daklekkages en dakwerken, waterlekkages, aanleggen van leidingen en het compleet verzorgen van nieuwe badkamers en CV installaties. We geven over elke specialisatie ook specifieke informatie op deze website. Dat mag u ook verwachten wanneer u op de website van een andere loodgieter bent.

Tip 5: Pas op voor lead generators in de loodgietersbranche

In bepaalde branches waar vakmanschap een grote rol speelt proberen lead generators een bepalende rol te spelen. De oorzaak van dit fenomeen ligt erin dat deze vakspecialisten zoals loodgieters weinig of geen verstand van marketing hebben en nog minder van digitale marketing. Het zijn vaak relatief kleine bedrijven die ook geen eigen marketingafdeling hebben of de tijd hebben om zichzelf daarin te verdiepen.

De lead generators proberen zich tussen de klant en de loodgieter in te murwen waarbij de lead generator probeert geïnteresseerde klanten af te vangen en deze tegen betaling als lead door te sturen naar een loodgieter. Zo proberen ze zich een machtspositie aan te meten waarbij zij bepalen wie de opdracht mag uitvoeren en dat is vaak de meest betalende loodgieter. Die loodgieter moet de hoofdprijs betalen om die potentiële klant binnen te halen en heeft dan ook minder ruimte om normale prijzen te berekenen.

Ondertussen is er ook een hevige concurrentie ontstaan tussen al die lead generators waardoor deze tegen elkaar opbieden bij het online adverteren en dure marketingbureaus inhuren. Zo krijg je een vliegwieleffect waarbij de prijzen van leads steeds hoger worden waardoor loodgietersbedrijven steeds hogere prijzen moeten doorrekenen of hun service moeten uitkleden om nog een redelijke nettomarge over te houden. Wanneer u in zee gaat met zo’n lead generator komt u in dit systeem van opbiedende prijzen terecht, vaak zonder dat u daar erg in heeft.

Hoe herkent u lead generators?

Gelukkig hebben de meeste lead genererende websites een aantal vaste kenmerken die wel duidelijk in het oog springen. Hieronder een aantal punten om op te letten:

  1. Geen referenties of voorbeelden van opdrachten
  2. Prijzen die genoemd worden zijn vaak algemene indicaties en vaak worden geen prijzen genoemd
  3. Webpagina’s die proberen om op alle regio’s goed te scoren door vermelding van alle provincies
  4. Veel geen erkende reviews van fake-klanten
  5. Zoekfilters waar u uw eigen regio kunt invullen
  6. Landkaarten met veel “vestigingen” door het gehele land

In zijn algemeenheid zijn de websites van lead generators professioneel opgezet en zien ze er vaak aantrekkelijk en klantvriendelijk uit. Het probleem zit in het systeem van werken waarbij een extra partij zich een positie probeert toe te eigen in een bepaalde branche. Die positie trekt extra geld uit de markt, en dat komt uiteindelijk uit uw portemonnee.

Neem online contact op
Loodgieter voor Zeist en omgeving
Bel direct 06-55166921

Vakmanschap in loodgieterswerk

Scherpe prijzen

Snel geholpen

100% service

Uw loodgieter voor de provincie Utrecht

Bekijk onze referenties
ISBA loodgieter
Bekijk onze prijzen